Kategorie:
Nowiny
Ze Świata
Z Polski
Z Australii
Polonijne
Nauka
Religia
Wyszukiwarka 

Szukanie Rozszerzone
Konkurs Strzeleckiego:

Archiwum:

Reklama:

 
25 kwietnia 2016
Koncert Niepodległości 3 Maja na Zamku Królewskim w Warszawie
Projekt Arboretum

3 maja 2016 roku w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się II Koncert Niepodległości Trzeciego Maja. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Będzie to już łącznie 9 edycja Koncertu Niepodległości, wydarzenia organizowanego od 2009 roku w Muzeum Powstania Warszawskiego w dniu 11 listopada oraz na Zamku Królewskim w Warszawie w dniu 3 maja (2013). Koncert Niepodległości z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem publiczności. W czasie ubiegłorocznego VII Koncertu Niepodległości „Rok 1980”, liczba chętnych do jego obejrzenia o blisko 6000 osób przerosła liczbę dostępnych wejściówek. Wydarzeniem tegorocznej edycji będzie premiera współczesnej aranżacji pieśni „Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey”. Jest to praktycznie zapomniany i niewykonywany utwór pochodzący z czasów uchwalenia Konstytucji.

Jednym z celów edycji trzeciomajowej jest popularyzacja pieśni i wydarzeń związanych z Konstytucją 3 maja. Na przykładzie manifestacji trzeciomajowych w 1946 roku w Krakowie, krwawo stłumionych przez NKWD i UB, ukażemy rolę Konstytucji 3 maja w podtrzymywaniu pamięci narodowej i rozbudzaniu patriotyzmu Polaków. Dalsza narracja koncertu poświęcona będzie zrywom wolnościowym Polaków po 1944 roku. Przypomnimy wydarzenia, które odbywały na Placu Zamkowym i pobliskiej Katedrze św. Jana w dniu 3 maja, zarówno w okresie poprzedzającym Powstanie Styczniowe, w czasie wojny polsko-bolszewickiej, jak i w stanie wojennym. Na repertuar koncertu złożą się utwory, które towarzyszyły Polakom w ich drodze do Niepodległości.

Usłyszymy je w barwnych aranżacjach poruszających się w nurcie Muzyki Hybrydowej, czyli w stylu wypracowanym w kolejnych edycjach Koncertu Niepodległości. Łączy on oryginalne brzmienia dawnych hymnów, pieśni patriotycznych i wojskowych, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami instrumentalnymi, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, rocka alternatywnego i progresywnego, tech-house, jazzu, poezji śpiewanej, aż po nagrania archiwalne i odgłosy natury. Muzycznym dopełnieniem repertuaru, będą współczesne kompozycje instrumentalne, dedykowane wydarzeniu.

Dorobek Koncertu Niepodległości to blisko 90 hybrydowych aranżacji utworów historycznych oraz kompozycji współczesnych oraz 9 scenariuszy, na które składa się dedykowana tematowi edycji aktorska narracja historyczna. Łącznie w realizacji projektu wzięło już udział około 400 osób, z tego ponad 100 profesjonalnych artystów z Polski i z zagranicy. Twórcy Koncertu Niepodległości to Ola Turkiewicz, dyrektor muzyczny, polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka oraz Jacek „Wiejski” Górski, producent, reżyser, scenarzysta.


CO TO JEST MUZYKA HYBRYDOWA. Kompozycje i aranżacje twórców Koncertu Niepodległości i Projektu Arboretum nie mieszczą się w jednoznacznej interpretacji i trudno jest przyporządkować je konkretnemu gatunkowi muzycznemu. Efektem wieloletniej współpracy muzyków jest wypracowanie własnego stylu, który określili muzyką hybrydową. Pojęcie hybrydy staje się coraz bardziej popularne, oznacza coś, co składa się z różnych elementów, często niepasujących do siebie. Powstający w ramach projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji.

Istotą tego niekomercyjnego stylu muzycznego jest połączenie kilku nurtów w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna i elektroniczna. Fundamentami kompozycji, przejmującymi często role partii solowych, stają się wiernie odtwarzane utwory np. dawne, ludowe i obrzędowe, poezja śpiewana, ale także oryginalne odgłosy natury i inne, określane cytatami. Wykorzystywane cytaty pełnią rolę części, które określają temat, charakter i tempo utworu. Są one oplatane partiami wokalnymi, klasycznymi i elektronicznymi intermezzami, suitami gitarowymi czy fortepianowymi, które spajają całość przejmując prowadzenie.

Większość z tych partii i cytatów samodzielnie stanowić by mogła odrębne utwory muzyczne. Inspiracją do powstania muzyki hybrydowej była między innymi twórczość Richarda Wagnera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czy takich ikon jazzu jak Ella Fitzgerald, Miles Davis, Dizzy Gillespie. Twórcy ci często używali tzw. „cytatów” muzycznych, pochodzących z różnych nurtów, czy twórczości etnicznej, wbudowując je w nowe kompozycje lub własne interpretacje.

W instrumentalizacji wykorzystywane są zarówno współczesne instrumenty muzyczne, jak i tradycyjne, etniczne, dawne lub nietypowe. Trzon instrumentarium stanowi jazzowa sekcja rytmiczna (pianino, gitara, perkusja, bas), która często wspomagana jest sekcją smyczkową i instrumentami elektronicznymi. Kompozycje oparte są m.in. na stylu klasycznym, Jazzie, muzyce elektronicznej, rocku alternatywnym, muzyce etnicznej, klubowej a także poezji śpiewanej i pieśniach tradycyjnych i innych.

Muzyczny temat, narracja i akompaniament łączą się w różnych nurtach, tworząc hybrydową, spójną całość, pomimo różnorodności części składowych utworów. Przejścia pomiędzy poszczególnymi partiami mogą być zarówno subtelne jak i dynamiczne.

Aranżacje i kompozycje stworzone w ciągu 8 lat pracy nad projektem:

1. Marsz Wojów Krzywoustego, Ola Turkiewicz (2016) / Anonim tzw. Gall (XI-XII w)
2. Gaude Mater Polonia, Wincenty z Kielczy (1253)
3. Hejnał Mariacki, autor NN (XIII w.)
4. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.) – aranżacja G. Piotrowskiego (2009)
5. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.) – aranżacja M. Riege (2012)
6. Idzie żołnierz borem lasem, autor NN (XV w.)
7. Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą i za Króla, A.Trzecieski (1559)
8. Stefan Batory, autor NN (1548/1611)
9. Hymn Szkoły Rycerskiej, W. Sowiński/I. Krasicki (1772)
10.Odważny Polak na marsowym polu, pieśń Konfederatów Barskich (1768)
11.Polonez Konstytucji 3 Maja, F.D.Kniazin/A.Rodowski (1791)
12.Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey, F.Karpiński (1791)
13.Pieśń dziękczynna za Ustawę 3 maja, F.Karpiński (1791)
14.Dwa Polonezy i Walc, T.Kościuszko (1797)
15.Mazurek Dąbrowskiego, J.Wybicki (1797)
16.Hej, hej Ułani, autor NN (1806/1918)
17.Boże coś Polskę, A.Feliński/A.Gorecki (1816)
18.Pieśń filaretów, A.Odyniec (~1823)
19.Nokturn b-moll, Op.9 nr 1, F.Chopin (ok.1830)
20.Warszawianka, C.Delavigné/K.Krupiński (1831)
21.Litwinka czyli Hymn Legionistów Litewskich, Cywiński/K.Kurpiński (1831)
22.Etiuda Rewolucyjna, F.Chopin (1831)
23.Przy sadzeniu róż, S.Goszczyński (1831 lub 1861)
24.Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, A.Mickiewicz (1832)
25.Preludium e moll, F.Chopin (ok.1836)
26.Az erdélyi hadsereg (Armia Siedmiogrodzka), Sándor Petőfi (1848)
27/28.Kozak, J.Czeczot/S.Moniuszko (1849) / Zakuwała Zozułeńka, pios.lud. (XVII w.)
29.Marsz strzelców, W.Anczyc, K.Czyżowski (1862-63)
30.Marsz Polonii, J.Wybicki, W.Anczyc i inni (1863)
31.Marsz Żuawów, W.Wolski (1863)
32.Ostatni Mazur, F.Tymolski/L.Łubiński(1863)
33.Wiersz dla Syna, Kazimierz Przerwa-Tetmayer


Ola Turkiewicz. Koncert Niepodległości Trzeciego Maja. Zamek Królewski w Warszawie 3.05.2013. Fot. Dawid Korczyński

34.Wąwóz Samosierry, M.Konopnicka (1905)
35.Rota, F.Nowowiejski/M.Konopnicka (1908)
36.Wszystko co nasze, I.Kozielewski, O.Drahonowska-Małkowska (1911)
37.O mój rozmarynie, W.Denhoff-Czarnocki (1913)
38.Ta co nie zginęła, E.Słoński/F.Starczewski (1914)
39.Białe róże, M.Kozar-Słobudzki/J.Lankau (1914)
40.Sen o szpadzie, E.Słoński/Z.Pomarański (1915)
41.A gdy na wojenkę szli Ojczyźnie służyć, E.Słoński/F.Halpern (1915)
42.Złote ognie, J.Wyżykowski, J.Mączka (1915)
43.My Pierwsza Brygada, A.Hałaciński, T.Biernacki (1917)
44.Wojenko, wojenko, autor NN (1917)
45.Piechota, L.Łuskino, B.Lubicz-Zahorski (1917)
46.Orlątko, A.Oppman (1918)

47.Serce w plecaku, M. Zieliński (1933)
48/49.Modlitwa obozowa, A.Kowalski (1939) / Czerwona zaraza, J.Szczepański (1944) - kompilacja pieśni z wierszem powstańczym
50.Karpacka brygada, M.Hemar (1941)
51.Od Kłajpedy do Szczecina, A.Kowalski (1941)
52.Hej chłopcy, bagnet na broń, K.Krahelska„Danuta” (1942)
53.Nas kuła północ, K.Wiwatowski, R.Krupa (1942)
54.Lwowskie Puchacze. Pieśń Dywizjonu Nocnych Myśliwców w Anglii, J.Maliński/J.Baykowski (1943)
55.Deszcz Jesienny, M.Matuszkiewicz (1943)
56.Czerwone Maki, A.Shütz, F.Konarski (1944)
57.Warszawskie dzieci, A.Panufnik,S.Dobrowolski (1944)
58.Żołnierski Szlak, F.Konarski (1944)
59.Trudny czas, autor NN (1944)

60.Lulaby of Birdland, G.Shearing / G.D.Weiss (1952)
61.Obława, J.Kaczmarski / W.Wysocki (1974)
62.Polskie Drogi, A.Kurylewicz (1977)
63.Mury, L/Llach/J.Kaczmarski (1978)
64.Źródło, J.Kaczmarski (1978)
65.Walka Jakuba z Aniołem, J.Kaczmarski (1979)
66.Powrót, J.Kaczmarski (1980)
67.Modlitwa o wschodzie słońca, N.Tenenbaum / P.Gintrowski (1980)
68.Przyjaciół nikt nie będzie mi wybierał, Andrzej Garczarek (1981)
69.Zbroja, J.Kaczmarski (1982)
70.Nasza klasa, J.Kaczmarski (1983)
71.Ojczyzno ma, Karol Dąbrowski (1983)
72/73.Katyń, J.Kaczmarski (1985) / Katyń 1940 (ostatni list), L.Makowiecki (2010) – kompilacja 2 utworów
74.Gdy tak siedzimy nad bimbrem, L.Szaruga / P.Gintrowski (1986)
75.Podróż, Utwór instrumentalny. K.Kowalewski (2010)
76.Tęsknota, utwór instrumentalny M.Riege (2010)
77.Zielone wzgórza, utwór instrumentalny K.Kowalewski (2011)
78.Horyzont wspomnień, utwór instrumentalny M.Riege (2011)
79.Po burzy… cisza, utwór instrumentalny M.Riege (2012)
80.Skrzyżowanie dróg, utwór instrumentalno-wokalny O.Turkiewicz (2012)
81.Res Publica Serenissima, utwór instrumentalno-wokalny O.Turkiewicz (2012)
82.Jaśmin, utwór instrumentalny K.Kowalewski (2013)
83.Londyn, utwór instrumentalno-wokalny O.Turkiewicz (2013)
84.Azymut „W” , utwór instrumentalny M.Riege (2014)
85.Nadir, utwór instrumentalny K.Kowalewski (2014)
86.Enigma, utwór instrumentalny O.Turkiewicz (2014)
87.La Bomba, utwór instrumentalny M.Riege (2015)
88.Droga Nadziei, utwór instrumentalny K.Kowalewski (2015)
89.„4:45”, utwór instrumentalny (2016)
90. Wieluń, utwór instrumentalny (2016)