Zapraszam na tkacki plac budowy. Jestem w swoim żywiole. Naciągnęłam osnowę na największą ramę. Dobieram barwy wełnianych włóczek, smakuję ich kolory. Jednak nie wybuduję baszty Tkaczy. Takie wieże obronne wystawiał cech tkaczy w obrębie murów warownych średniowiecznego miasta i w razie oblężenia odpowiadał za swój odcinek. Ja przymierzam się do budowy labiryntu. Według autorskich założeń, jego ciężka konstrukcja przenikać się będzie z lekką materią wycinka łuku tęczy. Pionowe rytmy architektoniczne zabrzmią z poziomymi warstwami tęczowej gamy kolorystycznej.
Najstarszy i najbardziej znany labirynt, zaprojektowany przez Dedala, wybudował Minos, król Krety, pod pałacem w Knossos. Służył jako schronienie dla Minotaura, któremu dostarczano tam ofiary z młodych Ateńczyków. Tego stwora o ludzkim torsie i głowie byka pokonał królewicz Tezeusz. Królewska córka Minosa i Pazyfae, a przyrodnia siostra Minotaura, pomogła Tezeuszowi wydostać się z pułapki labiryntu. Kłębek nici, który mu podarowała, a który rozwijał chodząc po skomplikowanych zakamarkach, ułatwił mu odnalezienie drogi powrotnej.
U podstawy gobelinu utrwaliłam imię mitologicznej Ariadny wraz z jej symbolicznym atrybutem, powtórzonym w rogach kompozycji. Kłębek nici przedstawiłam w postaci rozwijającej się, kanciastej spirali w kolorze szczerego złota wysokiej próby. Napis wykonałam uproszczonymi literami, które wyglądają, jakby powstały z fragmentów owej nici.
Wszystko to umieściłam na purpurowym tle, kolorze kojarzącym się z władzą, bogactwem, uduchowieniem i szlachetnością. W starożytności i średniowieczu farbowano na purpurowo odzienie osób piastujących wysokie stanowiska. Cenny, naturalny barwnik pozyskiwano z niektórych gatunków małży śródziemnomorskich. Ten intensywny kolor na pograniczu fioletu i czerwieni stanowi fundament mojej budowli, umożliwi płynne przejście kolorystyczne do skrajnych warstw tęczy: do fioletu przy podstawie i czerwieni na zwieńczeniu.
W następnym odcinku zabrzmią obiecane akordy, a kolejne barwy zostaną powołane do objęcia należnych im stanowisk w poszczególnych warstwach.
Anna Jesinowicz-Nguyen
Ariadna. Gobelin w trakcie realizacji |
Przewidywany rozmiar 175 x 175 cm |
|