Kategorie:
Nowiny
Ze Świata
Z Polski
Z Australii
Polonijne
Nauka
Religia
Wyszukiwarka 

Szukanie Rozszerzone
Konkurs Strzeleckiego:

Archiwum:

Reklama:

 
5 października 2024
Relacja z koncertu “Muzyka bez granic”
Justyna Tarnowska

Franciszek Zawadzki. Foto: Krzysztof Widuch
W sobotnie popołudnie, 28 września 2024 roku, miłośnicy muzyki klasycznej zgromadzili się w Kościele Adwentystów Dnia Siódmego w Dandenongu, aby wziąć udział w koncercie „Muzyka bez granic – Music with no Limits”. Była to już druga odsłona wydarzenia organizowanego przez Towarzystwo Kultury Polskiej w Wiktorii we współpracy z Polsko-Australijskim Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego w ramach koncertów towarzyszących Konkursowi Polskiej Muzyki w Australii „PolMusicA”.

Artyści i prowadzący koncert „Muzyka bez granic”. Od lewej: Marek Smalec, Franciszek Zawadzki, prof. Paweł Zawadzki, Haoqing Leo Liu, Louise Turnbull, Konrad Olszewski, Estera Klauza. Foto: Krzysztof Widuch

Licznie zebraną publiczność powitali po polsku i po angielsku prowadzący, Marek Smalec i Estera Klauza. Pokrótce przedstawili organizatorów wydarzenia oraz wykonawców wieczoru.


Franciszek Zawadzki. Foto: Krzysztof Widuch

Jako pierwszy wystąpił 15-letni Franciszek Zawadzki z Wrocławia, syn przedwodniczącego jury konkursu „PolMusica”, prof. Pawła Zawadzkiego. Wykonał na fortepianie dwa utwory Fryderyka Chopina: Walza a-moll op. 34 nr 2 i Etiudę As-dur op. 25 nr 1 oraz „Marzenie miłosne” Franciszka Liszta.


Haoqing Leo Liu. Foto: Krzysztof Widuch

Drugim artystą był Haoqing Leo Liu z Melbourne, laureat pierwszego miejsca, w kategorii wiekowej 15-17 lat, konkursu „PolMusicA” w 2022 roku. Pianista zagrał drugą część Sonaty d-moll polskiego kompozytora, Antoniego Stolpego oraz drugą część Sonaty nr 1 australijskiego kompozytora, Carla Vine’a.


Louise Turnbull. Foto: Krzysztof Widuch

Skrzypaczka Louise Turnbull, zwyciężczyni konkursu „PolMusicA” w 2019 roku – również w kategorii wiekowej 15-17 lat – zaprezentowała czteroczęściową Sonatę a-moll na skrzypce i fortepian autorstwa belgijsko-francuskiego kompozytora Cesara Francka. Artystce akompaniował na fortepianie Konrad Olszewski, laureat Konkursu Muzycznego im. Ewy Malewicz 2006, którego tradycje popularyzji polskiej muzyki i młodych talentów kontynuuje „PolMusicA”.

W dalszej części wydarzenia, głos zabrał Grzegorz Machnacki z Towarzystwa Kultury Polskiej w Wiktorii, jeden z organizatorów wydarzenia. Przedstawił on założenia Konkursu Polskiej Muzyki w Australii „PolMusicA”, któremu przyświeca misja promowania spuścizny polskich kompozytorów (również tych mniej znanych) na antypodach. Podkreślił rangę konkursu odbywającego się pod patronatem honorowym polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wspieranego przez nadrzędne organizacje polonijne w Australii. Oddał także hołd pastorowi Romanowi Chalupce – miłośnikowi i promotorowi muzyki jako doświadczenia doskonalącego jednostkę, pogłębiającego jej wrażliwość. Pastor Chałupka odszedł w 2023 roku. Współpraca z nim zaowocowała wieloma muzycznymi wydarzeniami. Z zapomnienia wydobyto kompozytorów różnych epok i narodowości.


Grzegorz Machnacki i Estera Klauza. Foto: Krzysztof Widuch

Grzegorz Machnacki wyraził nadzieję, że muzycznych spotkań, takich jak „Muzyka bez granic”, będzie w najbliższej przyszłości więcej. Kończąc swoje wystąpienie, podziękował Grażynie Pińkowskiej i Adamowi Piechocińskiemu, bez których „PolMusicA” nigdy nie narodziłaby się w takiej formie, w jakiej znana jest obecnie. Wspomniał wcześniejsze wydarzenie, zorganizowane przez pastora Chalupkę (2018), podczas którego nawiązano współpraca z prof. Pawłem Zawadzkim z Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Prof. Zawadzki wniósł znaczący wkład w budowę konkursu „PolMusicA”, a podczas sobotniego koncertu wystąpił jako ostatni. Zagrał na fortepianie dwa mazurki i dwa nokturny skomponowane przez Polaków – Ignacego F. Dobrzyńskiego i Fryderyka Chopina. Publiczność usłyszała Mazurek f-moll op. 37 nr 1 Dobrzyńskiego i Mazurek F-dur op. 7 nr 1 Chopina oraz Nokturn f-moll op. 23 Dobrzyńskiego i Nokturn b-moll op. 9 nr 1 Chopina. Pianista wykonał również Poloneza fis-moll op. 44.


Prof. Paweł Zawadzki. Foto: Krzysztof Widuch

Na zakończenie prowadzący koncert podziękowali jego uczestnikom, nie zapominając o obsłudze technicznej, dzięki której wydarzenie transmitowane było online (obejrzej nagranie). Wszystkich obecnych zaproszono na „małe co nieco” poczęstunek przygotowany przez wolontariuszki wspólnoty Polsko-Australijskiego Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Dandenongu.

/jt/ /bż/ /gm/