Kategorie:
Nowiny
Ze Świata
Z Polski
Z Australii
Polonijne
Nauka
Religia
Wyszukiwarka 

Szukanie Rozszerzone
Konkurs Strzeleckiego:

Archiwum:

Reklama:

 
18 wrzesnia 2009
O 34. Festiwalu Polskich Filmów Faburalnych w Gdyni
i nagrodach Złotego Kangura mowią: Tadeusz Matkowski i Gosia Dobrowolska

Borys Szyc - nadzwyczajny w każdej roli!
Najświeższe wiadomości z Gdyni, gdzie zakończył sie 34. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Prosimy posłuchać, jakie filmy, jakich aktorów nagrodziło jury "Złotego Kangura" w składzie Gosia Dobrowolska, Jerzy Domaradzki i Tadeusz Matkowski.

Łączymy się z Gdynią. Mówi Tadeusz Matkowski, szef "Puma Film" i fundator nagrody "Złoty Kangur"

O pracach jury "Złotego Kangura" opowiada jego przewodnicząca, aktorka Gosia Dobrowolska

Jakie filmy zobaczymy wkrótce w Australii i na Festiwalu Federation Square - mówi Tadeusz Matkowski

O tych filmach opowiadają Tadeusz i Gosia. "Rewers" w reżyserii Borysa Lankosza dostał nagrodę dziennikarzy za odważne, niekonwencjonalne, groteskowe spojrzenie na czasy stalinizmu. Nagrodę Radia Gdańsk SA "Złotego Klakiera" dla reżysera najdłużej oklaskiwanego filmu otrzymał Jacek Borcuch za film "Wszystko, co kocham".

O "Wszystko, co kocham"

Kolejny znakomity film na festiwalu w Gdyni. Jacek Borcuch swoim "Wszystko co kocham" raz jeszcze pokazuje, że można w polskim kinie opowiadać świetne historie z wielką klasą i uczuciem. Początek lat 80. w Polsce to okres narastającego kryzysu politycznego, rodzących się na fali ogólnospołecznego niezadowolenia strajków oraz powstania niezależnego związku zawodowego "Solidarność". To również czas kiedy do polski małymi krokami nadciągała fala punk rocka. Wtedy to powstawały pierwsze "zbuntowane" kapele, których działalność w naszym kraju nabierała szczególnego znaczenia. W kontekście tych dwóch faktów osadza historię swojego trzeciego filmu Jacek Borcuch.

Głównym bohaterem 'Wszystko co kocham" jest młody, inteligentny, budzący sympatię u widza od pierwszych sekwencji trwania filmu, 18-letni chłopak Janek, którego pasją jest muzyka. Wraz z grupką swoich rówieśników spędza czas na organizowaniu kapeli i zabijaniu wolnego czasu w rytm klasycznej "rockandrollowej" tonacji - papierosy, alkohol, dziewczyny.

"Wszystko co kocham" opiera się na zderzeniu świata Janka i jego rówieśników, z tym co proponował ze sobą system komunistyczny. W świecie głównego bohatera poznajemy m.in. jego ojca, który jest mundurowym oraz oficera politycznego mieszkającego na osiedlu. Odnajdujemy szkołę w której obowiązują czytelne reguły zachowania. Ojcem dziewczyny Janka jest polityczny dysydent, co w poważny sposób rzutuje na dramat miłosnego związku młodego chłopaka.

Ponura rzeczywistość PRL-u, a w nim ostra, "brudna", prowokująca estetyka punka oraz młodych ludzi uwikłanych w świat pozbawiony perspektyw, mogą pozornie budzić depresyjne skojarzenia. "Wszystko co kocham" to jednak film, który odwraca "do góry nogami" tą perspektywę. To obraz kolorowy, subtelny, a nawet...romantyczny. Jackowi Borcuchowi udało się wykreować, za pomocą starannie skomponowanych i pomysłowo postępujących po sobie obrazów, świat na który spoglądamy z większą tolerancją i dystansem. Za większością konfliktów, kryją się ludzie, do których podchodzimy ze zrozumieniem.

Zaklinanie, czy też mitologizacja rzeczywistości PRL-u, nie jest w kinie zjawiskiem nowym. Trzeba jednak podkreślić, że w ostatnich latach zdecydowanie więcej mieliśmy obrazów bezkompromisowo oceniających okres kilkudziesięciu lat. "Wszystko co kocham" ogląda się z prawdziwą przyjemnością, a szczególnie smakuje kiedy ogląda się je w sąsiedztwie z innym nowym polskim filmem rozgrywającym się w czasach PRL-u - "Domu złym" Wojciecha Smarzowskiego. Oba filmy emanują dwoma, diametralnie odległymi od siebie poziomami emocji. Oba wzajemnie się uzupełniają proponując artystyczną ocenę budzącego nieustający dyskurs tematu współczesnej historii Polski.

Recenzja ze Stopklatki.pl

A teraz o "Rewersie"

Film "Rewers" zdobył Nagrodę Dziennikarzy. Czarną komedię "Rewers" w reżyserii Borysa Lankosza według scenariusza Andrzeja Barta - z Krystyną Jandą, Agatą Buzek, Anną Polony i Marcinem Dorocińskim w rolach głównych - uhonorowano Nagrodą Dziennikarzy na 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Film Lankosza jest opowieścią o trzech kobietach - córce, matce i babci. Jego akcja rozgrywa się w Warszawie w dwóch planach czasowych - we wczesnych latach pięćdziesiątych i współcześnie.

Jedna z głównych bohaterek, Sabina (w jej roli Agata Buzek), to "szara myszka", która właśnie przekroczyła trzydziesty rok życia. W jej życiu brakuje mężczyzny. Matka Sabiny (Krystyna Janda) za wszelką cenę próbuje znaleźć dla córki kandydata na męża. Całą sytuację kontroluje babcia (Anna Polony).

Pewnego dnia Sabina poznaje Bronisława (Marcin Dorociński). Jego pojawienie się w życiu bohaterki wywołuje serię zaskakujących zdarzeń, które ujawniają przy okazji ciemną stronę natury kobiet.

Recenzja z Onetu.pl

Oto lista konkursowych filmów:

Konkurs Główny

1. Afonia i pszczoły, reż. Jan Jakub Kolski, 108'
2. Demakijaż (Non stop kolor; Droga wewnętrzna; Pokój szybkich randek) reż. Maria Sadowska, Dorota Lamparska, Anna Maliszewska, 111'
3. Dom zły, reż. Wojtek Smarzowski, 106'
4. Enen, reż. Feliks Falk, 95'
5. Galerianki, reż. Katarzyna Rosłaniec, 80'
6. Generał Nil, reż. Ryszard Bugajski, 125'
7. Handlarz cudów, reż. Bolesław Pawica, Jarosław Szoda, 104'
8. Hel, reż. Kinga Dębska, 85'
9. Janosik. Prawdziwa historia, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, 140'
10. Jestem twój, reż. Mariusz Grzegorzek, 105'
11. Magiczne drzewo, reż. Andrzej Maleszka, 83'
12. Miasto z morza, reż. Andrzej Kotkowski, 112'
13. Mniejsze zło, reż. Janusz Morgenstern, 109'
14. Moja krew, reż. Marcin Wrona, 90'
15. Nigdy nie mów nigdy, reż. Wojtek Pacyna, 102'
16. Popiełuszko. Wolność jest w nas, reż. Rafał Wieczyński, 149'
17. Rewers, reż. Borys Lankosz, 99'
18. Świnki, reż. Robert Gliński, 93'
19. Ostatnia akcja, reż. Michał Rogalski, 95`
20. Wojna polsko-ruska, reż. Xawery Żuławski, 108'
21. Wszystko co kocham, reż. Jacek Borcuch, 95'
22. Zero, reż. Paweł Borowski, 85'
23. Operacja Dunaj, reż. Jacek Głomb, 104`
24. Las, reż. Piotr Dumała, 75`

Konkurs Kina Niezależnego

1. 8 w poziomie, reż. Grzegorz Lipiec, 85`
2. Czarny, reż. Dominik Matwiejczyk, 105`
3. Dialog, reż. Cezary Iber, 46`
4. Incydent, reż. Jan Kwieciński, 37`28``
5. Jedenaste nie uciekaj, reż. Robert Wrzosek, 80`
6. Konsumenci, reż. Hubert Gotkowski, 73`
7. Niech żyje pogrzeb!!!, reż. Dariusz Błaszczyk, 50`
8. Nogami w górę, głową w dół, reż. Tomasz Pędzieszczyk, 45`
9. Od wschodu do zachodu, reż. Marcin Król, 51`
10. Podglądacz, reż. Adam Uryniak, 29`
11. Skopani, reż. Dariusz Dobrowolski, 38`
12. Smutna, reż. Piotr Matwiejczyk, 80`
13. Stiudent II, reż. Hubert Gotkowski, 28`
14. Tajemnica Alberta, reż. Wojciech Solarz, 27`
15. Ulica, reż. Adam Torbus, Cyprian Demianiuk, Michał Zakrocki, Ivo Krankowski, 25`
16. Vis-A-Vis, reż. Łukasz Bursa, 28`
17. Zabójcze nagranie, reż. Ben Talar, Jakub Półtorak, 25`

Konkurs Młodego Kina

1. Ciemnego pokoju nie trzeba się bać, reż. Jakub Czekaj, 34`
2. Co mówią lekarze, reż. Michał Wnuk, 24`27``
3. Darek, reż. Jonas M. Gulbrandsen, 14`
4. “Dekalog 89 +” – siódme: “Street Feeling”, reż. Kristoffer Karlsson Rus, 30`
5. Dłonie, reż. Maciej Jurewicz, 7`06``
6. Dzień po jutrze, reż. Michał Janów,[] 14`
7. Echo, reż. Magnus von Horn, 14`50``
8. Grobari, reż. Bartek Cierlica, 8`
9. Hanoi – Warszawa, reż. Katarzyna Klimkiewicz, 30`
10. Historia o braku samochodu, reż. Grzegorz Jaroszuk, 12`
11. Kaszel umarlaka, reż. Krzysztof Borówka, 22`
12. Kolejny dzień, reż. Weronika Tofilska, 9`38``
13. Konferencja, reż. Jan Foryś, 10`40``
14. Kontrakt, reż. Ksawery Szczepanik, 19`
15. Laleczka, reż. Natalia Kostenko, 19`10``
16. Lunatycy, reż. Maciej Sterto-Orlicki, 28`40``
17. Małżonkowie, reż. Dara van Dusen, 12`
18. Moja nowa droga, reż. Barbara Białowąs, 38`
19. Moje Houston, reż. Edyta Sewruk, 7`06``
20. Na kredyt, reż. Przemysław Nowakowski, 30`
21. Nocna zmiana, reż. Gosia Kozera, 46`
22. Polska nowela filmowa, reż. Dorota Lamparska, 32`
23. Pralka, reż. Jakub Pączek, 13`33`
24. Przyjdź do mnie, reż. Ewa Banaszkiewicz, 31`
25. Syn, reż. Jan Wagner, 28`
26. Vena Cava, reż. Mariko Saga, 28`
27. Wstyd, reż. Edyta Sewruk, 17`14``
28. Wszystkie małe kłamstwa Anny, reż. Krzysztof Bizio, 29`35``
29. Wycinanka, reż. Grzegorz Krawiec, 12`
30. Zły, reż. Michał Biliński, 22`