Categories:
Student Resources
  STRZELECKI
    Character
    Emigration
    EqualityOfAll
    Humanitarian
    MultiThemed
    PenPortraits
  KOSCIUSZKO
    Character
    EqualityOfAll
    Inspires Irish
    OldTKSavesVillage
    PenPortrait
Other Articles
Search 

Szukanie Rozszerzone
Strzelecki Competition:

Archives:

Advertisment:

 
28 maja 2005
MONIKA I WOJTEK KORNELOWIE - PERŁY MUZYKI BAROKOWEJ

MONIKA I STAN KORNELOWIE.FOTO ZBYSZEK BRODKA.
The Sydney Consort jest jednym z najbardziej dynamicznych zespołów australijskich interpretujących muzykę dawną.

Zespół instrumentów barokowych składający się początkowo z trzech muzyków, powstał w 1997 z inicjatywy Moniki i Wojciecha Kornel. Oboje kierownicy artystyczni zespołu angażują wybitnych australijskich wokalistów i instrumentalistów tworząc w zależności od programu- zespół do rozmiarów małej orkiestry kameralnej.

Celem zespołu jest wykonywanie muzyki od wczesnego baroku po wczesny klasycyzm, zgodnie z założeniami i estetyką wykonawczą epoki. Sydney Consort również wykonuje muzykę współczesną, wielokrotnie prezentując utwory napisane przez kompozytorów australijskich specjalnie dla Sydney Consort. (por. artykuł The Spider Song w dziale Pol Oz Net).

Często koncerty połączone są z poezją deklamowaną przez znanych australijskich aktorów. Szczególną popularnością cieszył się koncert angielskiej muzyki dawnej z Sonetami Szekspira ukazujący doskonałe połączenie tych dwóch sztuk.

Sydney Consort organizuje koncerty tematyczne, przedstawiające muzykę dawną, oraz różne style wykonania połączone z wykładami.

Zespół bierze udział w licznych koncertach poświęconych twórczości jednego kompozytora i jego stylu. Jednym z nich, który cieszył się szczególną popularnością był koncert poświęcony instrumentalnej i wokalnej muzyce J.S. Bacha prezentowanej z okazji 250 rocznicy śmierci wielkiego mistrza.

Fot.Tom Koprowski.

Sydneyscy muzycy często sięgają po kompozycje mało znane, niedawno odkryte lub jeszcze niewydane współcześnie. W repertuarze zespołu znajdują się także kompozycje muzyki dawnej, które do tej pory nie byly prezentowane w Australii.

W 2001 r. sydneyska publiczność miała okazję wysłuchać po raz pierwszy Kantatę na Boże Narodzenie Aleksandra Scarlatiego, przygotowanej przez Sydney Consort z kopii jedynego orginału, jaki sie zachował, a który jest w posiadaniu niemieckiej biblioteki kościelnej w Műnster.

Sydney Consort regularnie uczestniczy w festiwalach muzycznych, nagrywa do radia i corocznie wyjeżdża na turę koncertową po Australii, organizowaną przez główną agencję muzyczną - Musica Viva.

Jako muzycy i Polacy, Monika i Wojtek w Australii często promują rodzimą twórczość. Jednym z ostatnich takich wydarzeń, byla seria koncertów zatutyłowana ‘8 wieków muzyki polskiej” w sali konserwatorium, zorganizowanych i prowadzonych przy współudziale Polskiego Konsulatu Generalnego w Sydney. Sydney Consort, oraz liczni muzycy australijscy wraz z profesor Wandą Wiłkomirską zaprezentowali cykl polskiej muzyki od Bogurodzicy po muzykę Lutosławskiego.

Obecnie zespół w małym składzie odbywa turęnee koncertowe po Włoszech, Niemczech oraz w Polsce. Podróż ta jest sponsorowana przez Australijską Radę Kultury i Sztuki.

ŻYCIORYSY:


NADIA PIAVE.Fot. K.Kozek.
Sopranistka Nadia Piave odbyła studia wokalne w Sydney i we Włoszech (Siena, Perugia, Urbina i Mediolan), gdzie regularnie koncertowała w repertuarze od Monteverdiego do Mozarta, Belliniego do Bernsteina i od Strawińskiego do Strajhorna!

W 1999 roku Nadia ukończyła Uniwersytet Sydneyski z pracą magisterską poświęconą studiom, oraz analizie wykonawczej i stylistycznej aktorek i wokalistek z siedemnastowiecznej Anglii. Nadii pasja muzyczno-teatralna, skłoniła ją do kontynuowania dalszych wnikliwych studii interpretacji angielskiej dawnej muzyki wokalnej, jej wirtuozerii, a w szczególności dramatu muzycznego z czasów Odrodzenia w Anglii.

W 1997 roku Nadia otrzymała stypendium na dalsze studia we Włoszech, gdzie specjalizowała się w siedemnastowiecznej włoskiej monodii.

Jako studentka Nadia brała aktywny udział w lekcjach pokazowych poświęconych interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez tak znakomitych artystów jak Howard Crook, Graham Pushee i Andrew Lawrence-King. We Włoszech Nadia uczestniczyła w kursach muzyki dawnej studiując z: Rinaldo Alessandrini, Marco Longhini, Cristina Miatello i Claudine Anserment.

Znana i ceniona na scenie muzyki dawnej w Australii, regularnie występuje i nagrywa dla radia ze znakomitymi zespołami muzyki barokowej, między innymi z Sydney Consort, Australian Brandenburg Orchestra, oraz założonym przez nią – Trio Bassano.

Nadia również trudni się pracą pedagogiczną, pracując na wydziale wokalnym w Sydneyskim Konserwatorium Muzycznym. Urodzony w Canberze Wojciech Kornel rozpoczął naukę gry na skrzypcach u Jossette Esquidin, oraz w klasie profesora Ernest Lewellyn, którą kontynuował w Bydgoskim Liceum Muzycznym.

WOJTEK KORNEL.W 1983 roku Wojciech ukończył Łódzką Akademię Muzyczną pod kierunkiem profesora Zenona Płoszaja, pracując jednocześnie w Łódzkiej Orkiestrze Radiowej, dostając nominację na zastępcę koncertmistrza. Po skończonych studiach był zatrudniony jako koncertmistrz i solista Toruńskiej Orkiestry Kameralnej i Kwartetu Smyczkowego.


WOJCIECH STAN KORNEL.Fot.K.Kozek.
Wojciech wyjechał z Polski w 1985 po wygranym przesłuchaniu do orkiestry mediolańskiej La Scali . Pracował na letnim festiwalu muzycznym w Veronie, oraz na dwuletnim kontrakcie w orkiestrze operowej La Fenice w Wenecji.

W Sydney występuje jako solista i prowadzący wielu prestiżowych zespołów i orkiestr, a od 1988 jest stałym członkiem sydneyskiej orkiestry symfonicznej. Wojciech często jest zapraszany na koncerty do innych miast koncertując również na altówce.

Wojciech nagrał wiele płyt, głównie z muzyką współczesną australijską oraz nagrywa często koncerty dla radia.

W bogatym i wypełnionym muzyką życiu, nie zabrakło miejsca na zainteresowanie muzyką dawną. Wojciech gra od lat na barokowych skrzypcach (studia z Sigiswald Kuijken w Amsterdamie), oraz 14 strunowym instrumencie – violi d’amore. Pobierał lekcje u Catherine McIntosh w Londynie i w 1995 roku wykonał dwa koncerty na violę d’amore Vivaldiego z Toruńską Orkiestrą Kameralną.

W Australii Wojciech jest koncertmistrzem barokowej orkiestry, oraz występuje jako solista i prowadzący wielu zespołów na festiwalach muzyki dawnej, koncertach tematycznych połączonych z wykładami dla różnorodnej publiczności, koncertując na obu barokowych instrumentach.

Skrzypce barokowe, na których koncertuje, pochodzą z około 1770 roku. Viola d’amore jest dziełem poznańskiego lutnika pana Mirosława Barana z 1983 roku. Smyczki do obu instrumentów wykonane zostały przez Ralpha Ashmeada (USA) w 1995 roku.

MONIKA KORNEL.Monika Kornel rozpoczeła naukę gry na fortepianie w szkole muzycznej w jej rodzinnym mieście - Toruniu. Po drugim roku studiów fortepianowych na Łódzkiej Akademii Muzycznej, Monika wyjechała do Sydney, gdzie rozpoczęła ponownie naukę - w Konserwatorium Muzycznym w klasie profesora Nikolai Evrov. Wkrótce później Monika poszerzyła kurs muzyczny i podjęła drugi fakultet na uczelni w zakresie muzyki dawnej i klasy klawesynu.


MONIKA KORNEL.Fot.K.Kozek.
In 1995 Monika wyjechała na muzyczne kursy i prywatne lekcje do Wloszech, DOAmsterdamu (Bob van Asperen) i Londynu (Robert Woolley). W grudniu tego roku Monika koncertowała z Toruńską Orkiestrą Kameralną, grając koncerty klawesynowe J.S. Bacha.

W Sydney Monika współpracuje z wieloma zespołami barokowymi, chórami i orkiestrami na klawesynie i organach kameralnych, z którymi koncertuje po wielu miastach australijskich.

Pracuje w zespołach jako muzyk continuo oraz jako solistka. Bierze również udział w festiwalach muzycznych, przedstawieniach muzyczno-teatralnych, na wystawach w galeriach z programami tematycznymi,na recitalach solowych oraz regularnie nagrywa dla radia. Specjalizuje się nie tylko w wykonawstwie muzyki dawnej, ale również muzyki współczesnej pisanej na instrumenty dawne.